Go Karting Göteborg

körtips

Go kart körteknik

De körtekniker vi tar upp är inte hugget i sten, det finns andra tekniker och preferenser men det är en bra grund att kunna.

Grunder karten

Som ni ser på bilden så är höger gas och vänster broms. 

Bälte finner man bakom högeraxeln och skall alltid vara på.

Stolsjustering finns bakom ratten, sitt aldrig med raka ben.

På ratten finns en display som visar placering och varvtider (senaste och bästa). Under skärmen finns två knappar, den blå (till vänster) är backknappen. För att backa håller man inne den blå knappen samtidigt som man ger lite gas, släpp knappen för att åka framåt igen. Den högra gröna knappen är startknappen.

Grundläggande körtips

  • Ta ut svängen

    Ta ut svängarna, ska man ta en 180 graders vänstersväng så ligger man så långt höger som bara går och skär apex.

  • Håll händerna still

    Håll händerna stilla, att flytta runt händerna på olika positioner i varje sväng och varv ger oftast oregelbundna varvtider. Hitta en position som känns bekväm och håll dig till den.

  • Använd gasen för att styra

    Drifting är inte att svänga fram och tillbaka med ratten 140ggr på 5 sek. Man ställer ratten åt det håll man ska, bromsa/gasa för att ställa upp karten, sväng åt motsatt håll och använd gasen för att svänga mer eller mindre (minimala rattrörelser för justeringar).

  • Inte full gas

    Det går med andra ord inte att hålla nere gasen fullt runt hela banan. Att bromsa och vara lugn på gasen i utfarterna är bland det viktigaste för att få bra tider så försök behålla lugnet.

Att vinna

Hur gör du då för att vinna racet?
Följ de körtips vi har här och ta det lugnt till en början. Känn på underlaget och få kläm på teknikerna de första varven, öka sedan på farten successivt tills du är på gränsen att inte ha full kontroll längre. Du förlorar mer på att tappa kontrollen och snurra eller hamna helt fel spårmässigt, var på den säkra sidan.

Erfarenhet spelar såklart roll i hur bra man kör/ hur snabbt man kommer in i det. MEN… Det är inte en avgörande faktor hos oss, underlaget och körtekniken skiljer sig så pass mot vanliga go kartbanor vilket gör att den med erfarenhet inte har det övertaget de normalt hade haft.

Få kläm på shikanen (S-svängen innan rakan), om du har svårt att komma om någon nyttja blåflaggen genom att ligga nära den framför efter shikanen/början på rakan.

Extra körtips

  • Ställ upp karten

    I och med att det är en drifting bana så vill man gärna ha ställt upp karten INNAN svängen för att spara så mycket tid som möjligt.

  • Luta utåt

    Luta kroppen åt fel håll i svängarna för att få bättre kontroll eller slappna av i överkroppen så gör man det automatiskt. Undvik att överdriva det så du har hjälmen i backen, det räcker med en mindre markering.

  • Hoppa i sitsen

    - Ja det finns de som gör detta för att göra karten tillfälligt viktlös, speciellt på rakorna. Vi har fortfarande en debatt om huruvida det faktiskt går snabbare eller inte...

Rulla till toppen